Tuesday, December 14, 2010

Real Estate : Apakah kos kos yang perlu saya bayar jika hendak menjal rumah?

Persoalan biasa yang akan timbul bila kita ada property , nak sewa atau nak jual.
Jikalau kita nak jual property apakah kos yang perlu fikirkan ? Andaikata property yang dibeli ketika masih dalam pembinaan , kite perlukan fikirkan tentang legal fees,stamp duties dan juga interest yang dikenakan ketika waktu pembinaan.

Jika anda ingin menjual property yang sudah siap , anda mungkin terpaksa membayar agency fees yang mana hampir 3% dari harga jualan. ( 2.75 untuk RM 500,000 pertama dan 2% untuk nilai selepas RM 500,000) , legal fees antara 0.4% hinggia 1% dari harga jualan.

Anda kata anda mengambil pinjaman dengan lock-in period , anda perlu membayar penalty interest yang mana mungkin 2% or 3% daripada nilai pinjaman anda.

Real property gains tax (RPGT) sebanyak 5% juga akan mengurangkan untung anda jika anda menjual property anda kurang daripada lima tahun dari tarikh pembelian.Proses penjualan property akan memakan masa , bergantung kepada lokasi anda perlu menunggu sekurang kurangnya 3 bulan untuk proses penjualan lengkap. Pada masa yang sama anda masih perlu menanggung loan interest dan maintenance charges sehinggalah kunci berpindah tangan.

No comments:

Post a Comment