Tuesday, February 14, 2012

Kos pembedahan ACL Anterior cruciate ligament di Malaysia


Apa itu ACL , aku nak cerita lebih2 pun susah sebab aku bukan doktor
apa kata korang search sendiri. Apa yang aku nak citer berapa harga
nak buat pembedehan ACL. Orang cakap ape adehal Hospital government kan ada.
Kalau korang pi bedah kat hospital goverment pon kene baya bai bukan free.
Besi or skrew atau ligamen yang korang nak pakai tu sume kene beli. Government
tak baya bai.

Kalau korang ni lasak orangnya suka main futsal suka main bola , kalau sekali je
kene ACL ni , kering ASB korang confirm.Minta maaf ini bukan nak jual barang tapi
menasihati , kalau korang tade medical card tu buat le satu , bukan mahal pon
RM 100 pon dah dapat dah.

Kat bawah ni beberapa pengakuan harga kos ACL yang aku dapat daripada internet.
korang fikirlah sendiri.


Just gi Hospital Selayang, amik plan pesakit bayar penuh (kalo nk cepat,bayaran murah ckit dr kt private hospital), jumpa dr pakar, then leh discuss dgn doktor tu.
but my case is different, PCL yg koyak so kos operation mmg lg mahal dr ACL krn memerlukan beli ligamen dr penderma. Dh tanya kt Gleaneagles 40k, kt hospital Slyg just 19k, itu pun kalo beli ligamen (harga 9.5k),kalo x (guna sendiri punya) operation kos just 10k..


baru lepas wat ACL rabu lepas...kos kt pantai cheras 14k...
kos gomen 6k tp lambat gila...aku g tanye pusrawi pun lmbt gila...kos lebih kurang pantai...
so skrg aku tgh wat pisio je...


aku baru je lepas operate lutut tapi menicus koyak.....dah boleh lari tapi otot masih tak kuat lagi kene byk main gym.....buat kat hospital kerajaan kat seremban...duit ada je terus operate...kos semua dlm rm5ribu


repair meniscus ngn ACL lain beb, wa buat ACL kat sepital pantai, total dlm 20k termasuk fisio dan ubatan. ubat-2 spt arkosia,viatril n condropil mmg mahal. wa buat thn 2008, cuma skrg ni baru rasa stabil .
masalah skrg ialah meniscus torn plak kat kaki sebelah lagi, doc syorkan buat scope utk repair meniscus. mungkin terjadi akibat dr terlampau menyokong kaki yg sebelah buat ACL tu..


ello,kost rawatan pembedahan ACL antara RM14K KE 20K.
Tentulah swasta terbaik sebab bayar pun mahal.

1 comment:

  1. bro lepas operate lutut kau kena balik ke meniskus koyak? berapa kos untuk repair meniscus

    ReplyDelete